Laatst las ik dat je in Nederland een flinke boete krijgt als je met je telefoon in de hand op de fiets zit. Terecht, want het is ook gevaarlijk. Als we in Nederland zijn verbazen we ons er altijd over hoe georganiseerd het verkeer is geregeld, zeker nu we zo lang in Thailand wonen en zo goed het verschil merken. Afgezien van de irritatie over de vele flitspalen voelen we ons in Nederland toch behoorlijk veilig in het verkeer. Nou, dat is hier wel totaal anders!
Wie wel eens in Thailand is geweest zal het kunnen beamen: het verkeer is chaotisch en levensgevaarlijk. Op de lijst met de meest onveilige landen ten aanzien van het verkeer staat Thailand wereldwijd zelfs op de derde plaats. Het gaat vooral mis bij de brommers/motorbikes, die zijn verantwoordelijk voor 74 procent van alle verkeersdoden. Zij houden zich aan geen enkele verkeersregel, rijden zo hard mogelijk, vaak zonder helm, en ze zijn onderweg meestal druk met hun telefoontjes.

Het verkeer rijdt officieel links, maar lang niet altijd en zeker niet overal. Als de Thai snel van A naar B wil, en dat betekent dat hij dan tegen het verkeer in moet rijden, of via de stoep, dan doet hij dat ook. Daarbij komt dat de Thaien sowieso niet gewend zijn, of geleerd hebben, rekening te houden met andere mensen in het verkeer.
Voorrangsregels zijn het tegenovergestelde van de situatie in Nederland. Daar word je als kwetsbare voetganger zoveel mogelijk beschermd; hier ben je aan de goden overgeleverd! Degene met de meeste lef dan wel met de grootste auto/bus/truck heeft (of liever gezegd neemt) altijd voorrang, dan komen de kleinere auto's, dan de brommers en als laatste de enkele fietser. Als voetganger tel je in dit geheel niet mee. Zelfs oversteken op een zebrapad is niet veilig want auto's of brommers zullen echt niet voor je stoppen. Het maakt ook niet uit of er stoplichten bij staan want die worden ook niet altijd gerespecteerd.

Wij zijn ons avontuur in Thailand gestart in Hua Hin, een kustplaatsje ongeveer 3 uur rijden ten zuiden van Bangkok. Daar heb ik wel gereden maar eerlijk gezegd altijd met het zweet in m'n handen. Je aandacht kan geen seconde verslappen: auto's geven niet aan als ze van richting veranderen, ze schieten vanaf zijweggetjes zomaar de weg op, en vele brommertjes scheuren links en rechts langs je heen. In Hua Hin kom je ook overal dieren op de weg tegen. Overal zie je straathonden, koeien of kippen waar je omheen moet slalommen. En je komt ook geregeld kuddes met buffels tegen waar je niet omheen kunt. Ik heb daar in ieder geval wel geleerd dat je in het verkeer vooral geen haast moet hebben!

Nog even terugkomend op de boete in Nederland voor de telefoon op de fiets. Hier wordt het gebruik van de telefoon juist makkelijker gemaakt. Fietsers zie je hier overigens nauwelijks maar brommers des te meer. Zij hebben de telefoon meestal met een speciale klem op het stuur bevestigd en er wordt altijd volop gebeld en geappt. Nu het regentijd is, zie je veel van die kleine parapluutjes die speciaal zijn gemaakt om op zo'n klem te bevestigen zodat de telefoon niet nat wordt terwijl je rijdt en belt. Handig!

In Bangkok gebruiken we onze auto eigenlijk nauwelijks. Je kan die stress in het verkeer makkelijk ontwijken want het openbaar vervoer is geweldig geregeld en bovendien spotgoedkoop. Er is een uitgebreid metro netwerk, zowel ondergronds als bovengronds (de skytrain). Er rijden ook zoveel taxi's, Grab's en tuk-tuks, dat je altijd direct kan instappen en dan ook nog voor een luttel bedrag. Dus ik ben blij dat mijn man rijdt als het moet want sinds we in Bangkok wonen heb ik mijn Thaise rijbewijs maar aan de wilgen gehangen!