Skip to main content
foto2.jpeg

Bezoek aan vesting Bourtange en de Meyer Werft Papenburg

Op woensdag 7 juni om 9.15 uur vertrokken wij per touringcar vanuit Deventer naar de Meyers Werft in Papenburg. Onderweg naar Duitsland maakte we echter eerst nog een tussenstop in bekende en interessante vestingstad Bourtange.

Hier werden we opgewacht door de oud inwoner en medewerker Bé Scholte, lid van de VO-ING. We lopen met ons gezelschap, onder leiding van Bé naar binnen in de, in oude glorie herstelde, onneembare vesting van Groningen. Hij nam ons mee in de interessante en boeiende geschiedenis van Bourtange.

De Vesting Bourtange werd eind zestiende eeuw gebouwd als verdedigingswerk in de Tachtigjarige Oorlog. Vanaf dit bastions kon je in alle richtingen uitkijken naar vijanden. Door de combinatie van de bastions en het drassige moeras, droop de vijand al snel af.

Ook de bisschop van Münster lukte het niet om Bourtange te veroveren.
Nadat wij ruim een uur onder een stralende hemel in het mooie Bourtange hadden rondgedwaald en de leuke winkeltje hadden bezocht, konden we genieten van een heerlijke lunch in het mooie oude restaurant “Lands Huys”.


Om 13.30 uur vertrokken we weer om via een mooie toeristische route van een uur aan te komen in Papenburg, om te starten met onze excursie Meyer Werft.

De Meyer Werft werd in 1795 opgericht en is nu in bezit van de zevende generatie van de familie Meyer. Sinds 1997 maakt Meyer Werft onderdeel uit van de Meyer Neptun Group, Van de twintig scheepswerven die in 1920 in Papenburg waren gevestigd is de Meyer Werft als enige overgebleven.
De bouw vindt plaats in twee overdekte bouwdokken. Hal nr. 5 met een lengte van 370 m een breedte van 100 m en een hoogte van 60 meter is de “kleinste” fabriekshal. Hal nr. 6 is nog een stuk groter met een lengte van 504 m een breedte van 125 meter en een hoogte van 75 m !
Een derde grote hal wordt gebruikt voor het snijden van de staalplaten.
De Meyer Werft biedt de onze deelnemers vanuit bezoekersgalerijen de mogelijkheid om de bouw van de cruiseschepen op een afstand te volgen.

Er zijn jaarlijks 250.000 bezoekers welke aan deze rondleidingen deelnemen.
Tijdens deze rondleiding van ongeveer 2 uur, vertelt een Nederlandstalige gids ons alles over één van de grootste scheepswerven van Duitsland.
In het bezoekerscentrum krijg je eerst alle informatie over de scheepswerven van Meyer Werft in Papenburg, Rostock en het Finse Turku waar de grootste cruiseschepen ter wereld gebouw worden. Verder zijn er veel foto’s, maquettes maar ook prachtige filmbeelden te zien over de wijze waarop deze cruiseschepen gebouwd worden. Maar het mooiste is natuurlijk dat je, zoals gezegd ,vanuit het bezoekerscentrum recht in de hallen kijkt waar de nieuwe cruiseschepen gebouwd worden. De schepen worden als “legoblokken” gebouwd en vervolgen in elkaar gezet.
Nadat het cruiseschip gereed is wordt deze uit het dok gesleept en afgemeerd, om vervolgens verder, van binnen, afgewerkt te worden, zodat in de fabriek weer een nieuw cruiseschip gebouwd kan worden. Tijdens bouw van een cruiseschip wordt er in hetzelfde dok ook gelijktijdig alvast de boeg van een nieuw cruiseschip gebouwd.

Nadat het cruiseschip geheel afgewerkt is, vindt er een grote operatie plaats om dit schip naar open zee te vervoeren.
De bouw van steeds grotere schepen op een locatie ver stroomopwaarts aan een relatief smalle en ondiepe Eems, maakte het transport van de nieuwbouwschepen naar zee steeds moeilijker.
In een vooraf gedetailleerd voorbereide operatie, een zogenaamde "Emsüberführung", worden de schepen bij hoogwater achterwaarts naar zee gesleept, waarbij diverse hindernissen gepasseerd worden.
Allereerst wordt het schip in Papenburg door de "Dockschleuse" gesleept, de sluisdeur die het havengebied rond de werf kan afsluiten zodat ook in dat kleinere gebied al een tijdelijk hogere waterstand verkregen kan worden. Stroomafwaarts worden twee bruggen gepasseerd, waarbij een deel van de Friesenbrücke door een drijvende bok tijdelijk wordt weggenomen.


Dankzij de bouw van de Eemskering kan ook het water op een groot deel van de rivier tijdelijk hoger gezet worden. Ook de kering zelf moet daarna zeer voorzichtig gepasseerd worden.
Na deze prachtig excursie en boeiende dagtrip keren we huiswaarts en sluiten we deze dag af met een uitstekend driegangendiner in Gasthof Robben in Twist.


Henk Fokkink Regio Noord Oost